KARTA PRAW I OBOWIĄZKÓW PACJENTA
Samodzielnego Publicznego Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej w Nisku
opracowana na podstawie ustawy z 06.11.2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta
wprowadzona Zarządzeniem Dyrektora SPZZOZ w Nisku nr 11/2012 z dnia 14.12.2012 r.
Prawo do świadczeń zdrowotnych
-
pacjent ma prawo do świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej
-
pacjent ma prawo żądać, aby udzielający mu świadczeń zdrowotnych lekarz zasięgnął opinii innego lekarza lub zwołał konsylium lekarskie; pielęgniarka (położna) zasięgnęła opinii innej pielęgniarki (położnej)
-
pacjent ma prawo do natychmiastowego udzielenia świadczeń zdrowotnych ze względu na zagrożenie zdrowia lub życia
-
w przypadku porodu pacjentka ma prawo do uzyskania świadczeń zdrowotnych związanych z porodem
-
pacjent ma prawo do świadczeń zdrowotnych udzielanych przez uprawnione osoby w warunkach odpowiadających określonym w odrębnych przepisach wymaganiom fachowym i sanitarnym
Prawo do informacji
-
pacjent ma prawo do informacji o swoim stanie zdrowia
-
pacjent ma prawo do uzyskania od lekarza przystępnej informacji o stanie zdrowia, rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych i leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniu
-
pacjent ma prawo do wyrażenia zgody na udzielenie informacji o stanie zdrowia innym osobom
-
pacjent małoletni, który nie ukończył 16 lat, ma prawo do uzyskania od lekarza informacji o stanie zdrowia, w zakresie i formie potrzebnej do prawidłowego przebiegu procesu diagnostycznego lub terapeutycznego
-
pacjent ma prawo do uzyskania od pielęgniarki lub położnej przystępnej informacji o jego pielęgnacji i zabiegach pielęgniarskich
-
pacjent ma prawo do dostatecznie wczesnej informacji o zamiarze odstąpienia przez lekarza od leczenia pacjenta i wskazania przez tego lekarza możliwości uzyskania świadczenia zdrowotnego u innego lekarza lub podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych
-
pacjent ma prawo do informacji o prawach pacjenta
-
pacjent ma prawo do informacji o rodzaju i zakresie świadczeń zdrowotnych udzielanych przez podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych, w tym o profilaktycznych programach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych, realizowanych przez ten podmiot
Prawo do tajemnicy informacji
-
pacjent ma prawo do zachowania w tajemnicy przez osoby wykonujące zawód medyczny, w tym udzielające mu świadczeń zdrowotnych, informacji z nim związanych, a uzyskanych w związku z wykonywaniem zawodu medycznego
Prawo do wyrażenia zgody na udzielenie świadczeń zdrowotnych
-
pacjent ma prawo do wyrażenia zgody na udzielenie określonych świadczeń zdrowotnych lub odmowy takiej zgody, po uzyskaniu odpowiednich informacji
-
pacjent ma prawo do wyrażenia zgody na przeprowadzenie badania lub udzielenie innych świadczeń zdrowotnych przez lekarza
Prawo do poszanowania intymności i godności pacjenta
-
pacjent ma prawo do poszanowania intymności i godności, szczególnie w czasie udzielania mu świadczeń zdrowotnych, prawo do poszanowania godności obejmuje także prawo do umierania w spokoju i godności
-
pacjent znajdujący się w stanie terminalnym ma prawo do świadczeń zdrowotnych zapewniających łagodzenie bólu i innych cierpień
-
przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych może być obecna osoba bliska, przy czym osoba udzielająca świadczeń zdrowotnych pacjentowi może odmówić obecności osoby bliskiej w przypadku istnienia prawdopodobieństwa wystąpienia zagrożenia epidemicznego lub ze względu na bezpieczeństwo zdrowotne pacjenta
-
osoby wykonujące zawód medyczny, inne niż udzielające świadczeń zdrowotnych, uczestniczą przy udzielaniu tych świadczeń tylko wtedy, gdy jest to konieczne ze względu na rodzaj świadczenia; obecność innych osób wymaga zgody pacjenta i osoby udzielającej świadczenia zdrowotnego
Prawo pacjenta do dokumentacji medycznej
-
pacjent ma prawo dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej jego zdrowia
-
dane zawarte w dokumentacji medycznej podlegają ochronie określonej w przepisach prawa
-
zakład udostępnia dokumentację medyczną pacjentowi lub jego przedstawicielowi ustawowemu, bądź osobie upoważnionej przez pacjenta
-
po śmierci pacjenta prawo wglądu w dokumentację medyczną ma osoba upoważniona przez pacjenta za życia
Prawo do zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza
Prawo do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego
-
pacjent przebywający w szpitalu ma prawo do kontaktu osobistego, telefonicznego lub korespondencyjnego z innymi osobami
-
pacjent ma prawo do odmowy kontaktu z innymi osobami
-
pacjent ma prawo do dodatkowej opieki pielęgnacyjnej, która nie polega na udzielaniu świadczeń zdrowotnych, w tym także opiekę sprawowaną nad pacjentką w warunkach ciąży, porodu i połogu
Prawo pacjenta do opieki duszpasterskiej
-
pacjent przebywający w szpitalu ma prawo do opieki duszpasterskiej
-
w sytuacji pogorszenia się stanu zdrowia lub zagrożenia życia szpital jest zobowiązany umożliwić pacjentowi kontakt z duchownym jego wyznania
Prawo do przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie
____________________________________________________________________
Pacjent obowiązany jest do:
-
przestrzegania Karty praw i obowiązków pacjenta
-
przestrzegania obowiązujących przepisów porządkowych
-
przestrzegania zaleceń lekarskich i pielęgniarskich
-
okazywania szacunku personelowi i innym pacjentom
-
nieszkodzenia sobie i innym
-
szanowania przedmiotów, mebli i innego wyposażenia
Pacjent zostaje wypisany ze szpitala, jeżeli:
-
stan zdrowia pacjenta nie wymaga dalszego leczenia w szpitalu
-
pacjent wyrazi taką wolę
-
pacjent w sposób rażący naruszy regulamin organizacyjny szpitala, a nie zachodzi obawa, że zaprzestanie udzielania świadczeń może spowodować bezpośrednie zagrożenie dla jego życia lub zdrowia